Har du fått varsel fra Meta om at det vil innføres nye datadelingsrestriksjoner?

Meldingene kan virke ganske bastante og skremmende. De forteller blant annet at Meta potensielt blokkerer all data fra nettsiden din, dersom du har innhold som regnes inn under Metas egen liste over sensitive temaer. Dette er temaer som de fleste av oss i ideell sektor jobber med.
Det er, som det ofte er når det kommer nye tiltak, usikkert hvordan dette slår ut. Så jeg har gått gjennom all kommunikasjonen jeg har mottatt og prøvd å få Meta i tale for å få et bedre bilde av hva dette betyr, men de sier ikke noe mer enn det som står skriftlig. Ikke veldig overraskende. Når jeg ser på totalen, og tar inn elementer som “What’s in it for Meta” er jeg ikke veldig bekymret. Litt urolig, kanskje, det er kjedelig, nok en restriksjon som potensielt påvirker markedsføringen vår. Men dette er varslede tiltak, og lite vi kan gjøre noe med. If you can’t beat ‘em, join ‘em. Alle er i samme båt her.
Husk: Meta vil tjene penger = vår fordel
Først, glem aldri: Hele forretningsideen til Meta er bygget på datadrevet annonsering. De MÅ hente data for at annonsene skal fungere, hvis ikke går de konk. Med andre ord: Meta kommer ikke til å slutte å hente data. Men, de er nødt å begrense hva slags data de henter, hvis ikke sørger EU for at de ikke får operere i deres områder. Så da blir det kompromisser.
Sånn jeg ser dette, er det et (sikkert ikke siste) ledd i EUs balletak på Meta, der de tvinger Meta til i mindre grad å sanke sensitiv data. Første ledd i disse restriksjonene var da vi mistet muligheten til å målrette på sensitiv data i annonseverktøyet for et to-tre år siden. Jeg, som markedsfører, kunne ikke lenger velge temaer som religion, inntekt eller sykdommer, og spesifikt målrette mot mennesker innenfor disse kategoriene. MEN, Meta fortsatte å samle data relatert til temaene, så AI-en til Meta kunne fremdeles målrette mot disse gruppene. Og AI-en til Meta er vanvittig bra. Jeg har kjørt annonsering helt spesifikt mot alle disse gruppene med lite problemer i ettertid.
Når endringene implementeres vil AI-en til Meta, slik jeg ser det, fremdeles kunne målrette på sensitive temaer, men de får ikke lenger lov til å hente dataen fra eksterne kilder – som feks nettsiden din. Det som skjer på Facebook eller Instagram vil fremdeles være en del av AI-en til Meta.
Så er spørsmålet: hva er sensitiv datasanking i Meta sin verden?
Meta har sine retningslinjer, men også disse er uklare når det kommer til praktisk anvendelse. Jeg har eksempelvis blitt nektet å annonsere produkter som strømpebukser, rødvinspølse og briller fordi Meta mente det var sensitive temaer. Men neste gang jeg satte opp annonser på eksakt samme produkt var det ikke noe problem. Så, gjelder dette all informasjon der man prater om sensitive temaer? Feks dersom en pasientorganisasjon skriver artikler om sykdom, vil all data som skjer på nettsiden blokkeres? Det tviler jeg på. Sånn jeg tolker dette handler det om data som kan kobles til bruker, eller data som omhandler sykdommen direkte. Altså, Meta vil ikke kunne vite at jeg, Ane, har vært inne på pasientorganisasjonens sider, med mindre jeg kommer fra en annonse eller lenke på en profil hos Meta. Men Meta vil få beskjed om at “noen” har vært inne på pasientorganisasjonens sider. Jeg vil også anta at det kan bety at Meta vil slutte å hente all sykdomsrelatert data, så Metas AI vil ikke lenger vite at siden handler om dette temaet.
Når det er sagt, de områdene jeg ser for meg at dette helt sikkert vil ramme er feks dersom man har pixelen installert på “Min side” med innlogging for en pasientorganisasjon, eller en lukket chatteside der man diskuterer sensitive temaer. Der tolker jeg det som at all data vil blokkeres.
Hva skjer så med annonseringen vår?
Annonser som målrettes mot konverteringer, som leads eller fundraising, vil mest sannsynlig fremdeles gå som normalt, dersom teorien min stemmer. Vi vil fremdeles få data som går på at “noen” har gitt en gave eller lagt igjen epostadressen sin, men det KAN være at AI-en til Meta vil få det vanskeligere med å finne riktig målgruppe å vise annonsene til, fordi siden vår ikke lenger vil fortelle Meta om det er en pasientorganisasjon eller en nettavis. Men, jeg tviler på at det vil påvirke veldig mye, med tanke på at dataen på Meta fremdeles sankes.
Har du satt opp en event som måler sensitive temaer vil disse slutte å sende data. Aktiviteter som “Besøk landingsside”, “Legg i handlekurv”, “Lead”, “Purchase” “Donate” osv vil mest sannsynlig fortsatt kjøre, men det kan bli enda vanskeligere å få sanket enn det er i dag. On that note: dersom du ikke har satt opp CAPI eller serverside-sporing kan dette være et spark i baken for å få det gjort! Det er pixelen som henter sensitiv-/persondata, mens CAPI og serverside-sporing henter eventer UTEN den sensitive dataen. Så når vi nå mister enda mer data, vil det bli enda vanskeligere å målrette annonser dersom du ikke har CAPI eller serverside-sporing satt opp. Bare et lite tips 😉
Hva gjør du nå?
- Les grundig gjennom mailen du har mottatt og gå gjennom annonseringen din
- Sjekk varselet du har fått i Business Manager / Business Suite – og be gjerne om en ny review
- Dersom du er i tvil om hvordan dette vil påvirke, be om utsettelse på implementeringen. Du kan få inntil 30 dager ekstra å få oversikt over hva dette betyr for din organisasjon. Knappen til dette ligger i mailen du har mottatt
- Sett opp CAPI eller serverside-sporing dersom du har mulighet til det
- Til slutt: hold nøye øye med annonseringen din de neste ukene etter implementeringen – det kan være du må gjøre justeringer og optimaliseringer
Med mindre du har mye annonsering som målrettes på sensitive eventer eller lukka forum på nettsiden din, er det ikke så mye du kan eller, eller trenger å gjøre før det implementeres. Dersom du har annonsering som er målrettet mot sensitive eventer, og du skal fortsette å sende annonser der, må du gjøre tiltak. Enn så lenge er alt dette teorier, nå gjenstår det å se hvordan det faktisk slår ut.
Lykke til med annonseringen fremover! Gi meg gjerne et pip hvis du merker at dette påvirker deg og din organisasjon, så kan vi diskutere mulige løsninger.
– – –