Kongerøkelse i september?

Av: Charlotte Grette Osmundsen

Jeg er overhodet ikke en av de som storgleder seg lenge før jul, med nedtelling i storyen min og 1. november som “julepyntdag, YAY!” (de som vet, vet). Unntaket er jule-DM — årets viktigste brev. Nå er det tid for Julekampanje

Jeg tar frem kongerøkelsen, telysholderen med nissefar, drar for gardinene og setter på julelista på Spotify. 

Hvorfor? 

Fordi julekampanjen er noe helt for seg selv. 

God fundraising er giverfokusert og relasjonsbasert

DM-en er et brev fra meg til deg, og gjerne et som åpner for dialog. Da er det viktig å sette seg inn i giverens mindset når brevet lander i postkassa i november/desember. Og det er en spesiell tid!

Hva surrer rundt i hodene våre når jula nærmer seg? Hva består dagene av? Hvilke lukter, lyder og visuelle inntrykk omringer oss? Og aller viktigst: Hvor ligger vi i det emosjonelle landskapet?

Nå kan ikke jeg vite hva den enkelte giver tenker og føler den dagen brevet fra meg kommer i posten (jeg kan heller ikke vite nøyaktig hvilken dag — takk til Posten Norge for det). Og jeg vet at juletiden dessverre er preget av ensomhet og kanskje også fortvilelse for altfor mange. Men i dette faget må vi generalisere noe, og jeg vet at det generelle bildet i vårt land er:

  • Gater pyntet med granbar og stringlights 
  • Butikkvinduene bugner over av julekuler, glitter og frostet glass 
  • De fleste av oss er allerede lei av Mariah Carey, 3.november
  • Hver gang du åpner mobilen ser du et godt tilbud på “den perfekte julegaven”
  • Det ligger en forventning i lufta, og en følelse av fellesskap og nestekjærlighet. Og det er ikke rart, når vi alle beveger oss i det samme landskapet og får servert de samme sanseinntrykkene. Givergleden er på maksnivå!

For meg er det helt naturlig å huke tak i følelsen av fellesskap og nestekjærlighet. Det er jo kjernen i det vi driver med, og i tillegg et viktig motsvar til all den kommersielle støyen. 

Mitt mål er at brevet fra meg til deg (min giver) skal være en kjærkommen pause hvor vi sammen går til roten av julehøytiden via nostalgi og medmenneskelighet.

Og siden jeg skriver til deg lenge før kalaset begynner sitter jeg her med kongerøkelse i september! 

Her er en sjekkliste jeg bruker for å sørge for at jule-DM er on point

(de viktigste til slutt):

1: Bruk ord, beskrivelser og uttrykk som passer inn i julelandskapet. 

2: Bruk bilder og visuelle elementer som kler vinter og jul. (Bilder med gyllent solskinn, korte ermer og frodige planter unngås. Hvis logoen og fargen “deres” er påskegul eller neongrønn så ta kampen med de som tror at merkevareprofilen booster giverglede. Ton ned og tilpass)

3: Nostalgi er alltid et godt virkemiddel i DM — og særlig i jula. Siden målgruppen (nesten alltid) er over 60 år holder det ikke å gå tilbake til 80-/90-tallet! 

4: Tenk over budskap, CTA og stemning. Selv om formålet ditt er beskyttelse av hvalers migrasjonsrute er det mulig å “julifisere” med kreativ tenking.

5: Som alltid i DM: Brevet skal være skrevet fra én person til en annen. Sørg for muntlig, enkelt språk, pepre teksten med “deg” – “din” – “ditt” – “du”, og hjerteord. 

6: Som alltid i DM #2: Pass på at bilder og/eller visuelle elementer ikke ødelegger for flyt og innlevelse i teksten din.

7: Som alltid i DM #3: Vær helt klokkeklar på hva du vil at giveren skal gjøre.

8: Som alltid i DM #4: Ikke glem konvolutten! Det hjelper ikke å skrive tidenes beste DM om den går uåpnet i papirsøpla.

9: Som alltid i DM #5: Legg fra deg teksten, sov på det, og ta den opp igjen. Flere ganger. Les den høyt for noen eller deg selv – da hører du hvor flyten stopper opp. Kjør den gjennom skriftlig.no/liks – den skal ikke ha høyere rating enn 40 (denne teksten er på 35).

Lykke til med jule-DM!

PS.: Jeg kan snakke om dette i dagevis, og siden jeg er ny i b.bold har jeg foreløpig en ganske åpen kalender. Kontakt meg gjerne for en digital kaffekopp hvis du ønsker innspill til årets viktigste brev!  

Ta kontakt

Charlotte Grette Osmundsen

charlotte@bbold.no 454 07 700