Dine støttespillere: født sånn eller blitt sånn?

av Seth Piper, seniorrådgiver b.bold

Det sies ofte at givere er helter, men har du noen gang lurt på hvordan dine støttespillere ble som de er?

Vi vet at noen gir til eller engasjerer seg i gode formål hele livet, nesten av natur, mens andre opplever noe som endrer hvordan de tenker på samfunnet og sin rolle i det. Om vi visste mer om  hva som ligger bak gavene vi mottar, kunne vi bedre tilpasse hvordan vi snakker med giverne, og bygge sterkere forhold.

Egenskapene dine støttespillere viser hver gang de velger å gi av sine penger, tid eller innsats til et godt formål gjør dem definitivt til helter:

  • Håp: støttespillere gir i tro om at verden kan bli et bedre sted, og inspirerer andre når de gjør det
  • Ydmykhet: de fleste som gir eller engasjerer seg, gjør det uten noen forventning om anerkjennelse.
  • Solidaritet og altruisme: å stille opp for andre som er i krise, viser evnen til å forstå at vi  alle er avhengige av hverandre, og kan stole på at andre er der når vi selv skulle trenge det. Å sette andres behov foran egne er en tøff og på mange måter irrasjonell handling. Heldigvis er det veldig mange i samfunnet som velger å gjøre det regelmessig.
  • Modighet: støttespillere gir uten noen form for garanti om at bidraget fører til et positivt resultat, men de stoler på at organisasjonen leverer likevel

Superhelt-historier kjenner vi alle til, og oftest får vi høre om hvordan superheltene fikk superkreftene sine, noe som forklarer hvorfor heltene gjør det de gjør. Fundraiser og skribent Marina Jones har kommet med en metafor om støttespillere som superhelter

🕷️Enkelte engasjerer seg på grunn av en opplevelse, som kanskje var traumatisk eller satt dype spor – ‘blitt sånn’, akkurat som Spider-man fikk superkrefter. 

👶Andre engasjerer seg som konsekvens av sin grunnleggende identitet, ‘født sånn’ – som Supermann eller Wonder Woman.

Bilde: Unsplash

Mennesker formidler idéer gjennom historier og arketyper, fordi det hjelper oss med å bedre forstår en kompleks verden og et samfunn fylt med folk som har forskjellige verdier, ønsker og motivasjoner. De fleste av oss husker øyeblikket Peter Parker blir bitt av edderkoppen, og får livet snudd opp-ned. De som jobber med kreft eller alvorlige diagnoser kan kjenne igjen fenomenet, hvor folk går fra å ha ingen tilknytning til diagnosen, til at det tar over hele livet. 

Vi husker også hvordan Supermann kom til verden som spebarn i et romskip, og hvordan hans superkrefter henger tett sammen med hvem han alltid har vært som individ. Du har garantert støttespillere i din organisasjon som ikke selv engang husker hvordan de først engasjerte seg, og tenker heller ikke så mye over hvorfor de fortsatt gjør det – det føles bare riktig.

‘With great power comes great responsibility’

Sammen kjemper både superhelter, og alle våre støttespillere, for å gjøre verden til et bedre sted, stå opp mot urett, og samarbeide for å bekjempe uløselige problemer. Disse grunnleggende motivasjonene utgjør ofte sterke og varige egenskaper menneskers identiteter, som gjør at de mest sannsynlig er konsekvente og uendret fra en støttespillers første bidrag til det siste.

Som Marina sier, den beste måten å finne ut hva slags motivasjon støttespillerne dine har, er å snakke sammen. Det å kunne vite  hvorvidt engasjementet stammer fra en viktig hendelse i livet, eller alltid har ligget der naturlig, kan være kjekt når vi skal kommunisere med støttespillere, av flere grunner:

  • Respons: Å tilpasse ‘asks’ med riktig sak, beløp, frekvens og avsender, kan øke respons og engasjement
  • Tilfredshet: Støttespilleren kan vise tegn på å være mer fornøyd med betydningen av sitt bidrag som en konsekvens av at de føler seg forstått, lagt merke til og anerkjent.
  • Forhold: De langsiktige effektene av å bygge varige forhold mellom organisasjon og støttespillere kan være betydelige. 

P.S. Denne tegnestripe fra New Yorker om superhelt-arketyper fikk meg til å smile 🙂